Saints Row Review - De beste Saints Row game in jaren (2024)

Saints Row [2022]

De beste Saints Row game in jaren.

Wanneer je iets vanuit dit artikel koopt, krijgt IGN Benelux mogelijk een deel van de inkomsten.

byGerard Olsder

Geplaatst op 23 augustus 2022 08:52

Saints Row is een serie waarvan ik met de jaren alle delen gespeeld heb. Toen het origineel op de Xbox 360 verscheen, leek het voor veel mensen een simpele kopie van Grand Theft Auto, maar mensen die de serie een kans gaven vonden een vermakelijke game met veel mogelijkheden om je personage te customizen, toegankelijke coöperatieve gameplay en leuke missies om te doorlopen. Na de eerste twee delen besloot ontwikkelaar Volition om wat meer bovennatuurlijke en fantasy elementen zoals demonen, monsters, superkrachten en aliens in de campagnes te introduceren. Vooral de laatste Saints Row game was daardoor naar mijn mening teveel van het goede wat betreft de over de top actie, het chaotische en gestoorde verhaal en sloeg daardoor een beetje de plank mis. Hoewel Saints Row The Third qua gameplay misschien de meeste afwisseling wist te bieden was het voor veel mensen wel het keerpunt voor de franchise.

Nu is er een nieuwe Saints Row, een reboot van de serie die de geschiedenis van de vorige games grotendeels negeert en je een nieuwe Boss laat zijn die de bende van The Saints van de grond af aan laat opbouwen. De grote vraag is natuurlijk of de game een beetje de sfeer van de eerste twee delen weet terug te vinden, of dat je vooral veel ongeloofwaardige gebeurtenissen kunt verwachten. Het goede nieuws: Fans van de eerste twee delen zullen hier veel vinden om blij van te worden.

Van zero naar hero

Je begint je verhaal van de naamloze The Boss door een karaktermodel aan te maken. De vele opties die tot je beschikking staan, geven je genoeg vrijheid om een personage te vormen waar je de komende 40 tot 60 uren tegenaan zult kijken. De cartooneske stijl spreekt mij persoonlijk wel aan, aangezien we al genoeg realistisch ogende games hebben om ons mee te vermaken. Na het maken van jouw personage start het verhaal. Als nieuwe rekruut van het beveiligingsbedrijf Marshal Defense Industries moet je een aantal opdrachten uitvoeren zoals het vangen van een crimineel en het beschermen van onbetaalbare objecten. Natuurlijk gaat er bij zo’n missie op een gegeven moment wat mis en word je ontslagen. Reden genoeg voor jouw personage en met drie huisgenoten Eli, Kevin en Neenah een eigen bende te starten. Na een handjevol missies beland je in een nieuwe thuisbasis en daar vinden ze ook de inspiratie om hun versie van The Saints te starten.

In Saints Row zul je de fictieve stad van Santo Ileso verkennen en langzaam veroveren door verschillende missies uit te voeren. De stad is opgedeeld in verschillende wijken die elk zijn toegekend aan drie verschillende facties. Zo zijn er de Idols, feestbeesten die gekleed als de leden van Daft Punk grote festivals organiseren en in voertuigen rondrijden die zo uit een Mad Max film lijken te zijn gestolen. Los Panteros is een Latin straatbende die wat meer geïnteresseerd lijkt te zijn in het uitbouwen van sportwagens, diefstallen plegen en ruzie zoeken op straat. Tot slot is er de eerder genoemde Marshal Defense Industries met hun futuristische wapens die zijn uitgerust met lasers. Je komt tijdens de verhaal gedreven missies in aanraking met al deze facties en hun leiders, maar ik heb tijdens mijn vele uren spelen veel meer tijd besteed aan het verkennen van de wereld van Santo Ileso.

Imperium opbouwen

Dat komt door de enorme hoeveelheid verschillende activiteiten die je kunt uitvoeren. De zogenaamde Side-Hustles zijn opdrachten die je voor XP en geld kunt voltooien. Deze lopen uiteen van met een Wingsuit verschillende satellietschotels uitschakelen, een race tegen de klok om een pakketje af te leveren met een buggy, het verzamelen van chemisch afval en deze proberen heelhuids bij een chemische installatie af te leveren tot de oude en vertrouwde Insurance Fraud missies, waarbij je jezelf vol overgave voor aankomend verkeer moet gooien om punten te verdienen. Veel van deze diverse opdrachten zijn gekoppeld aan het uitbouwen van je imperium door bedrijven uit te bouwen in de verschillende wijken van de stad.

De eerste aankoop is JimRob’s garage waarvoor hij je unieke wagens laat stelen. Voor elke afgeleverde wagen word je rijkelijk beloond en wanneer je alle opdrachten hebt uitgevoerd krijg je de mogelijkheid om via je smartphone een auto af te laten leveren op jouw locatie. Dat geldt voor het hele spel, alles wat je doet wordt beloond met nieuwe mogelijkheden, speltechnieken, voertuigen of vaardigheden. Het zorgt ervoor dat je constant blijft spelen om nieuwe gebieden te veroveren, dreigingen wilt uitschakelen, missies wilt voltooien en nieuwe uitdagingen aangaat. Uitdagingen vind je overigens in alle soorten en maten. Alle voertuigen hebben bijvoorbeeld een uitdaging die je moet voltooien om een unieke vaardigheid vrij te spelen. Ook de vele vuurwapens hebben een soortgelijk criterium wat je nieuwe aanvalsmogelijkheden oplevert als je bijvoorbeeld vijfentwintig Marshals uitschakelt. De mogelijkheden om je voertuigen uniek vorm te geven zijn overigens ook zeer uitgebreid. Van nieuwe rims, spoilers, upgrades voor je statistieken tot aan neonlichten zijn allemaal te selecteren en toe te passen op voorwaarde dat je die mogelijkheden via het levelsysteem hebt vrijgespeeld én je genoeg geld hebt verdiend.

Via de ingame smartphone kun je allerlei opties selecteren. Missies die het verhaal vooruit duwen, uitdagingen voor je speelstijl, het innen van je verdiende geld van je imperium, een unieke playlist die je kunt samenstellen voor tijdens het gamen, een Wanted-lijst met doelwitten om uit te schakelen en nog veel meer mogelijkheden worden gaandeweg het spel vrijgespeeld. Aanvankelijk kan het dus lijken alsof de map van Saints Row en de mogelijkheden van je Smartphone wat beperkt zijn, maar dat is dus een verkeerde eerste indruk.

Wat wel een goede indruk wist te maken, is de grafische vormgeving van Saints Row. Santo Ileso is een uitgebreide stad met meerdere woestijngebieden, rotsformaties, meren om in te zwemmen en een uitgebreid luchtruim om onveilig te maken met helikopters en straaljagers. De locaties die je bezoekt zien er allemaal strak uit en de weerspiegelingen en verlichting zien er mooi uit. In de woestijngebieden is er nog wel sprake van wat pop-in van begroeiing maar over het algemeen is de draw-distance erg goed en zien je weinig grote dingen echt tevoorschijn springen uit het niets. De soundtrack vond ik ook het vermelden waard aangezien er wat bekende tracks van artiesten zoals DMX, Busta Rhyms en TLC voorbij komen.

Kleine kanttekeningen

Naast de grafische en muzikale pracht is het ook tof dat Saints Row weer volledig in Coop te spelen is. Via een simpele drop-in en drop-out kunnen twee spelers samen het hele verhaal doorlopen en de vele side-hustles uitvoeren. Het mooie hierbij is dat er geen beperking zit op hoe ver de spelers van elkaar verwijderd raken in-game. Daarnaast is Saints Row ook cross-gen speelbaar en kunnen mensen binnen dezelfde familie van consoles dus heel makkelijk samenspelen. Toch is het niet allemaal vlekkeloos in Saints Row. Af en toe ontstaan er bijvoorbeeld grafische glitches waardoor de gamewereld uit focus raakt en de omgevingen niet meer scherp worden weergegeven. Ik had ook last van een paar vastlopers, werd een keer uit het spel gegooid en teruggestuurd naar het menu van mijn Xbox én ik zou het ook niet onhandig vinden om op de map een icoontje voor personages te plaatsen zodat je ziet waar jouw personage is. Daarnaast zou het ook handig zijn als je een route naar je hoofdkwartier zou kunnen plaatsen door middel van je in-game gps, aangezien je dat wel bij zo’n beetje alle andere locaties in het spel kunt doen. Natuurlijk is het mogelijk om door middel van een fast-travel snel naar je basis terug te keren, maar soms wil je juist een nieuwe auto aan je wagenpark toevoegen en dat kan niet op die manier.

Het oordeel

Saints Row is een terugkeer aan de wat ‘realistischere’ stijl van de eerste twee delen. Dat realistische moet je natuurlijk met een korreltje zout nemen, maar gelukkig bevat Saints Row geen aliens, zombies, demonen of overdreven verhaallijnen die je uit het verhaal halen. Saints Row speelt lekker, heeft een flinke berg aan content, ziet er goed uit en weer heel veel verschillende vormen van gameplay van een goede kwaliteit neer te zetten. Kleine minpuntjes en glitches kunnen voorkomen, maar met een paar goede patches zijn die redelijk snel weg te werken. Wat overblijft is een terugkeer naar de stijl van de eerste twee Saints games met een brede hoeveelheid gameplay uit het derde deel. Wat mij betreft de beste Saints Row game in jaren.

Saints Row Review - De beste Saints Row game in jaren

9

Fantastisch